Co to jest branding?
Ogólna definicja brzmi: jest to sposób kreowania świadomości marki.
Branding powinien skutecznie wyróżnić markę. Jeśli dobrze pokierujesz tym procesem, zdecydowanie umocnisz pozycję swojej firmy na rynku i skutecznie ją wyróżnisz. Tym samym Twoja marka będzie rozpoznawalna.
Posiadanie silnej marki oznacza wiele korzyści dla Twojej firmy. To przede wszystkim utrwalenie firmy w pamięci klientów, zwiększenie jej wartości oraz dobra opinia. To właśnie branding ma największy wpływ na postrzeganie firmy przez klientów. Celem brandingu jest wyróżnienie marki na rynku, wpływa na postrzeganie Twojej marki przez klientów, podkreśla jej zalety, czyli po prostu rozwija świadomość marki.
Dzięki prawidłowo prowadzonym działaniom brandingowym firma zyskuje nowych klientów, a Ty rozwijasz swoje możliwości biznesowe.
Jak uzyskać silny brand, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji?
Aby proces brandingu przeprowadzić właściwie, należy kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim musisz opracować strategię marki, czyli przeprowadzić analizę konkurencji, określić swoją grupę odbiorczą oraz jej potrzeby, ustalić najważniejsze cechy marki i jej wartości, z którymi Twoi klienci będą się identyfikować.
Marka, slogan, logotyp
Kluczowym elementem brandingu jest dobranie nazwy marki, opracowanie sloganu, który będzie jej towarzyszył oraz stworzenie logotypu. Są to czynniki, które ciągle pojawiają się w relacjach z potencjalnymi klientami i najszybciej zapadają im w pamięć.
Logotyp to kluczowy element brandingu, jest to podstawowy symbol Twojej firmy. Musi być starannie przemyślane we wszystkich aspektach, od kolorystyki po typografię, odgrywa ono bowiem znaczącą rolę w budowaniu marki. Bardzo istotna będzie również w tym przypadku kolorystyka. Odpowiednio dobrana paleta kolorów ma wpływ na podświadomość klienta.
Logotypowi może towarzyszyć chwytliwy slogan reklamowy. Jest to element niewizualny brandingu, ale często powiązany jest z grafiką. Skuteczny slogan to niesamowite narzędzie reklamowe.
Kolejnym bardzo ważnym elementem, o jakim nie możesz zapomnieć jest identyfikacja wizualna. Musisz zadbać o jej usystematyzowanie, czyli na przykład umieścić na wszelkich materiałach reklamowych, informacyjnych, na opakowaniach, takich jak torby, foliopaki, pudełkach ten sam logotyp, stosować tę samą kolorystykę. Zwłaszcza umieszczanie logotypu na opakowaniach, które są niezbędne przy prowadzeniu każdej działalności handlowej przynosi ogromne korzyści. Wizerunek Twojej marki utrwala się w pamięci klienta. Staje się bardzo skutecznym choć dyskretnym narzędziem reklamowym.
Strona internetowa
Również strona internetowa powinna korespondować z ogólnymi założeniami strategii wizualnej. Twoja strona jest bardzo istotnym elementem brandingu firmy, określa również misję i ogólne założenia Twojej firmy. Internet to doskonałe narzędzie budujące markę.
Pamiętaj, że budowanie marki to proces długofalowy, wymagający dokładnej analizy wielu aspektów, takich jak rynek, na którym działasz czy docelowa grupa odbiorców.
Główną zasadą dobrego brandu musi być spójność i konsekwencja wizerunku zarówno w zakresie elementów wizualnych jak i nie wizualnych.